Ai început să publici pe blog conținut optimizat SEO care a început să atragă trafic. Dar cum știi cât din acest trafic vine din căutările organice și cât vine din alte surse?

Poți folosi pentru asta Google Analytics, unealtă gratuită de la Google care te ajută să urmărești traficul pe site-ul tău, să vezi cât stau vizitatorii pe paginile site-ului, ce pagini vizitează și multe alte lucruri.

Toate aceste informații te vor ajuta să îmbunătățești calitatea conținutului de pe site și să corectezi unele eventuale greșeli.

Google Analytics furnizează o mulțime de date, pe care trebuie să știi să le găsești și să le interpretezi pentru a le putea folosi într-un mod cât mai eficient.

În acest articol vei afla cum să configurezi această unealtă și cum să folosești datele obținute. Este un articol foarte practic și conține indicații care îți arată pas cu pas cum să folosești câteva din opțiunile Google Analytics.

Crearea și configurarea contului de Google Analytics. 

Crearea și configurarea unui cont Google Analytics este destul de simplă. Înainte de a începe, trebuie să știi că pentru a crea un cont Google Analytics trebuie să ai un cont Google activ.

Dacă folosești Gmail sau alte servicii Google, ai deja un cont funcțional pe care îl poți folosi pentru crearea contului Google Analytics.

Mai jos găsești un raport PDF care îți explică pas cu pas cum poți să creezi contul Google Analytics și să obții codul de urmărire.

Descarca Raportul Gatuit

Descarcă un raport gratuit care îți va arăta pas cu pas cum să creezi să să configurezi un cont Google Analytics

Dacă ai urmat pașii descriși în raport, după câteva ore ar trebui să obții primele date în Analytics. Totuși, pentru ca datele furnizate să fie relevante, trebuie să treacă câteva zile.

Când intri în cont, Analytics afișează  secțiunea de prezentare generală a traficului pe site, adică numărul total al vizitelor pe site într-o anumită perioadă de timp.

Prezentarea generală a publicului
Aceasta perioadă poate fi modificată dând click pe triunghiul de lângă perioadă afișată în colțul din dreapta sus a ferestrei.

Pentru a vedea traficul rezultat din căutările organice, mergi la secțiunea Achiziție>Tot volumul de trafic>Canale. Va fi afișată o listă cu sursele din care provine traficul înregistrat pe site.

Rândul „Organic search” afișează numărul de vizite care provin din căutările organice, adică cele care s-au întâmplat datorită optimizării SEO făcute asupra site-ului.

Pentru fiecare sursă afișata poți rafina afișarea , făcând click pe numele sursei respective. De exemplu, dând click pe „Social Media” vei vedea câte vizite provin de pe Facebook, câte de pe Twitter sau alte rețele de socializare.

Canalele de unde vine traficul
Din păcate Google nu mai afișează lista cuvintelor cheie după care au căutat cei care au ajuns pe site.

Implicit, datele sunt afișate sub formă de tabel, dar dacă dai click pe una din pictogramele din parte din stânga, deasupra tabelului poți alege unul din modurile grafice de afișare.

Datele pot fi afișate în funcție de parametrii aleși din partea de sus a tabelului. Poate fi ales un parametru principal (Sursă/Modalitate, Sursă, Modalitate, Altele) și un parametru secundar ales din lista derulantă.

Monitorizarea unei pagini specifice.

Dacă vrei să analizezi datele la nivel de pagină trebuie să mergi la Comportament>Conținutul site-ului>Toate paginile.

Vor fi afișate primele 10 pagini ordonate în funcție de numărul de vizite primite în perioada aleasă.

Dacă vrei să analizezi traficul pentru o anumită pagină, chiar dacă ea nu apare în primele 10, introdu URL-ul paginii fără domeniu (/pagina-pe-care-vrei-sa-o-vezi) în bara de căutare din parte de sus.

Toate paginile site-ului
Vor fi afișate vizitele provenite din toate sursele pentru pagina respectivă, iar pentru a vedea din ce surse provin vizitele pe pagina urmărită, alegeți Parametru secundar>Modalitate.

Făcând click pe una din pictogramele din partea stânga sus a tabelului vei putea alege forma în care să fie afișate datele.

Rata de respingere

Rata de respingere este un parametru foarte important care arata numărul de sesiuni în care vizitatorii au părăsit site-ul fără să facă nicio acțiune.

Pentru a analiza acest parametru fă click pe Comportament>Conținutul site-ului>Pagini de destinație. Acestea sunt paginile pe care ajunge vizitatorul după ce face o căutare. Rata de respingere este un parametru foarte important pentru SEO, Google uitându-se cu multă atenție la el.

Dacă oamenii pleacă foarte repede de pe o pagină de destinație înseamnă că nu a găsit ceea ce căută. Google consideră pe bună dreptate că pagina nu este relevantă pentru cuvântul cheie pentru care s-a făcut căutarea și va declasa pagina în rezultatele căutărilor.

Pentru a-ți face o idee cât mai corectă despre acest parametru fă click pe pictograma de comparare din partea dreaptă sus a tabelului. Paginile care au o rată de respingere mai mare decât media site-ului sunt reprezentate cu o bara roșie și un procent.

Rata de respingere
Paginile pentru care procentul afișat este mai mare de 30% ar trebui cât mai urgent analizate și luate măsuri pentru care să-l facă pe vizitator să rămână mai mult pe pagină. În special pentru paginile din top 10.

Datele căutărilor de pe mobil.

Deoarece numărul celor care caută ceva folosind un dispozitiv mobil este în continuă creștere, este foarte util să știm care veste ponderea celor care au vizitat site-ul de pe un dispozitiv mobil.

Fă click pe Public>Mobile>Prezentare generală și vei primi un set de date care arată numărul, procentul, rata de respingere și multe altele, în funcție de dispozitivul utilizat (desktop/laptop, telefon mobil sau tabletă).

Fă click pe pictograma Procentaj pentru a vedea mai clar care sete ponderea fiecărui tip de dispozitiv folosit pentru accesarea site-ului tău.

Viteza de încărcare a paginilor

Necesitatea de a crește viteza de încărcarea a paginilor este trecută cu vederea de foarte mulți dintre cei care fac optimizare SEO. Acest parametru contează pentru poziția în rezultatele căutărilor, dar afectează și experiența utilizatorului.

Peste 40% dintre vizitatori abandonează site-ul dacă durata de încărcare a paginii este mai mare de 3 secunde.

De aceea îți recomand să petreci ceva timp pentru optimizarea vitezei de încărcare a paginilor site-ului.

Fă click pe Comportament>Viteza site-ului>Timpi de utilizare a paginilor pentru a măsura viteza de încărcare pentru paginile site-ului.

Poți selecta pictograma Comparație pentru a vedea care pagini depășesc media timpului de încărcare a site-ului.

Timp de încărcare pagini
Dacă dăm click pe Sugestii privind viteza se va afișa un tabel care arată numărul de afișări pe pagină, durata medie de încărcare a paginii și sugestii pentru îmbunătățirea vitezei de încărcare.

Dacă faci click pe valorile din coloana Sugestii privind viteza paginii se va afișa o fereastră Page Speed Insight care face o analiză a vitezei de încărcare și afișează sugestii pentru remedierea unor probleme care scad viteza de încărcare a paginii.

După remedierea problemelor se va face o nouă analiză a vitezei de încărcare și se vor compara noile valori cu cele vechi, observând modificarea ratei de respingere a paginilor.

Crează-ți propriul raport SEO personalizat

Dacă lucrezi pentru cineva la optimizarea SEO a unui site, sau dacă o faci pentru tine, este nevoie ca datele să fie afișate într-un mod ușor de înțeles și interpretat.

Pentru asta este nevoie de rapoarte personalizate, care pot fi exportate și tipărite.

Google Analytics oferă posibilitatea de a crea Tablouri de bord personalizate care afișează unul sau mai multe seturi de date într-un format foarte elegant.

Un tablou de bord este format din mai multe widget-uri care adună mai multe rapoarte într-un singur loc, oferind o imagine de ansamblu asupra unor seturi de date.

Există o mulțime de tablouri de bord create de comunitatea Google Analytics, care pot fi folosite ca atare sau modificate sau se pot crea tablouri de bord personalizate, care să afișeze ceea ce dorim să scoatem în evidență.

Pentru a utiliza un tablou de bord din galerie fă click pe +Tablou de bord și din fereastra care se deschide alege Importați di galerie.

Pentru a crea un tablou personalizat din fereastra Creați un tablou de bord alege un șablon gol sau un tablou de bord standard, iar după ce îl denumești faci click pe Creați un tablou de bord.

Poți apoi adăuga în tabloul creat widget-uri care să colecteze diferite seturi de date, în funcție de ceea ce vrei să urmărești.

Am prezentat în acest articol secțiunile cele mai relevante pentru a urmări eficiența unei campanii de optimizare SEO, dar Google Analytics oferă multe alte informații despre traficul și acțiunile vizitatorilor pe site.

Google oferă pentru Analytics o mulțime de pagini de ajutor, multe dintre ele în limba română. Dacă vrei să înveți mai multe despre Google Analytics poți începe de aici.

Lasă un comentariu mai jos, iar dacă ți-a plăcut distribuie acest articol și prietenilor tăi.

Descarca Raportul Gatuit

Raport gratuit îți va arăta pas cu pas cum să creezi să să configurezi un cont Google Analytics

Mulțumim! Urmărește căsuța de email pentru că în curând vei primi materialul promis.